Afstand

11. februar 2021

Optaget

februar 2021
Vær den første til at klappe
Del

Vist 55 gange, downloadet 1 gange

tæt på Sant Jaume de Frontanyà, Catalunya (España)

Els Rasos de Tubau, amb el seu cim culminant (el Pedró de Tubau) són una serra sovint desconeguda i eclipsada per altres indrets propers. Possiblement l'alçada modesta o bé que d'altres serres siguin més conegudes contribueixen a deixar-la en un segon terme. Aquest, precisament, pot ser el seu al·licient: camins poc fressats, rutes sense quasi gent o bé vistes poc conegudes són els grans atractius d'aquesta ruta a mig camí entre el Ripollès i el Berguedà.

Posem dificultat moderada per la manca de sender evident en algun punt, tot i que la ruta la podem considerar com a fàcil ja que no és massa exigent físicament.

ITINERARI
Des del coll de Sant Jaume comencem aquest itinerari cap al cim del Pedró de Tubau. Les opcions per pujar fins a dalt són diverses: la més senzilla (i potser també monòtona) seria començar des del coll de la Batallola i seguir la pista forestal que puja suaument fins al cim. Aquesta és l'opció que prendrem de baixada i que marcarem amb el GPS per tal que, qui vulgui, pugui realitzar aquesta ascensió còmoda i sense entretenir-se. Aquesta pista, segons el mapa de l'ICGC és el camí de la Creu d'en Soler

Tanmateix, per a la pujada busquem una alternativa més atractiva, encara que això suposi fer algun tram amb senders poc definits o, fins i tot, en algun punt en què el sender es difumina. Per això, ens serà útil portar el GPS per consultar-lo en cas de dubte. El recorregut final farà que marquem una forma de 8 en el track del GPS.

Sortim doncs des del coll de Sant Jaume per una pista que baixa suaument pel bosc de pi roig en direcció Nord. Pocs minuts més endavant, passem pel costat de la Font de la Mata on potser hi trobem algú omplint garrafes d'aigua. Just en un gir de la pista, veiem algunes marques blaves i un petit pontet de la ruta de les Masoveries. No les seguirem i continuem per la pista principal.

Uns 8-10 minuts més endavant, trobem una bifurcació de pistes i un plafó informatiu del PEIN dels Rasos de Tubau. Seguirem per la pista de la nostra esquerra i farem una petita volta fins a arribar a la casa de Cal Roma. Poc abans d'arribar a aquesta casa, haurem deixat la pista principal que se'n va a la nostra dreta, sentit Nord-Est. De fet, la podríem seguir i arribaríem també al mateix lloc, al Coll de la Creu d'en Soler, però fent molta volta.

Optem per pujar més pel dret, tot i que el corriol es difumini a mitja pujada. Davant de la casa de Cal Roma, girem a la dreta i, pocs metres després, davant d'una fita de terme amb la lletra T inscrita, girem altre cop a la dreta. Seguirem una antiga pista fins a arribar a un petit tancat on hi ha un parell de pous i unes plaques solars. Des d'aquí, comencem a pujar cap a la nostra esquerra, primer per un corriol que s'intueix al costat d'una rasa, però després seguirem per un tram de bosc esclarissat en què el sender ja no s'intueix (marcat al punt del waypoint "tram sense camí evident") en què optem per seguir remuntant per aquell pendent en direcció N / NO. Aquell dia, en aquella direcció, teníem un grup nombrós de voltors que vam prendre de referència, però no es tracta d'una referència estable lògicament. Alguns tracks vistos amb anterioritat sembla que anaven tirant més cap a la dreta tot i que tampoc veiem un camí fressat. En cas de dubtes, tenim dues possibilitats: una seria girar 90º a l'esquerra fins a trobar la pista que trobarem més amunt. L'altra opció, seria anar des del tancat on hi havia les plaques solars seguint per sota una línia elèctrica que puja directa fins a una bassa que trobarem al coll de la Creu d'en Soler.

Sigui com sigui, arribarem a la pista forestal que puja fins al ja dit coll de la Creu d'en Soler, on veurem diversos elements: d'entrada, una creu de fusta. També un plafó informatiu dels Rasos de Tubau i, finalment, la bassa que hem comentat abans, just a sota de la línia elèctrica.

Des d'aquest punt, canviem de vessant, cap al cantó obac a través d'un corriol que ens portarà cap a buscar els cingles de Tubau. Aquest sender, molt més definit que l'anterior, està marcat amb taques de color vermell / taronja. Creuarem l'obaga d'en Soler, formada per bosc de pi roig i algunes boixedes frondoses que, per sort, s'han salvat de la papallona del boix de moment (a data de febrer de 2021).

Un cop a baix al clot, travessem un rierol (estaques vermelles) i comencem a pujar per vessant solell, en un tram de boix i bosc més esclarissat on seguim intuint el sender. Poc abans d'arribar al marge de la cinglera, creuem un tram de bosc de pi roig on és possible que el sender es desdibuixi.

Ja som al marge dels Cingles de Tubau i guanyem una magnífica panoràmica del vessant nord de la serra i de la vall de Lillet - Gombrèn i la Serra de Montgrony. Des d'aquest punt, anirem seguint un corriol, a trams poc fressat, que ressegueix tota la cinglera fins al cim del Pedró de Tubau. Les vistes cap a la vall, el Catllaràs i el Pedraforca ens faran parar de tant en tant durant la pujada.

Passarem per un tram de boixos i, més endavant, entrem de nou al bosc que cada vegada transcorre més per l'obaga. De fet, en algun punt el que seguim passa força a prop dels cingles i té una perspectiva força aèria. Més endavant, passem prop d'una boixeda que hi ha en un petit clot i que ens pot fer perdre la pista del corriol ja que es desdibuixa en aquest punt. Podríem tirar pel mig del bosc, en tot cas, nosaltres optem d'acostar-nos de nou a prop de la cinglera on retrobem un petit sender que ja no deixarem fins a arribar a pocs metres abans del cim. Fem una última rampa de pujada fins a albirar la fita i la capelleta que coronen el Pedró de Tubau.

Des del cim, mirem les vistes dels voltants. Un cop haguem fet un mos, començarem la baixada seguint sempre la pista forestal que retorna fins al coll de la Creu d'en Soler. No té pèrdua ja que parteix directament des del cim i va baixant progressivament per una boixeda força solella (són els Rasos de Tubau, que donen nom precisament a aquesta serra). Des d'aquí tindrem una magnífica vista del Pedraforca.

En uns 25-30 min haurem retornat al coll de la Creu d'en Soler. Ara seguirem per la mateixa pista baixant suaument i resseguint les diverses raconades i giragonses que va fent fins a arribar al coll de la Batallola. Un cop en aquest coll trobem la carretera que va a la Pobla de Lillet des de Sant Jaume de Frontanyà. Ara la seguirem en direcció Sud-Est durant uns 15 min i 1 km. Pràcticament podrem evitar l'asfalt ja que hi ha marge pels costats i una mica de corriol per anar seguint. De fet, per aquest punt hi passa el camí Ral de St Jaume de Frontanyà a Castellar de N'Hug, marcat amb senyals del PR-C 51 i algunes marques grogues i vermelles. Poc abans d'arribar al coll de Sant Jaume, ignorem una desviació cap a una pista a la dreta, marcada amb un pal indicador.
Kryds

Cal Romà

Risiko

Canal de boixos, tram confús (recomanable GPS)

Panorama

Cingles de Tubau i Morro d'Olà

Bjergpas

Coll de la Batallola

Kryds

Coll de la Creu d'en Soler

Parkering

Coll de Sant Jaume

Corriol amb fites i marques vermelles

Springvand

Font de la Mata

Panorama

Inici tram sobre els cingles de Tubau

Bjergtop

Pedró de Tubau

Risiko

Tram sense sender evident (en cas de dubte, tirar cap a l'esquerra)