LucT

4,5
9,0

Vist 1334 gange, downloadet 31 gange

tæt på Witte Burg, Flanders (Belgique)

De Hoge Blekkertocht van Wandelclub De Duintrappers Westende.

Zondag 11 december 2016 wandelden we te Oostduinkerke over de hoogste duin van België, door de typische kustwijken, door natuurgebieden, langs een stukje strand en door de polders aan de Vliegbasis Koksijde.

Achter de Sint-Niklaaskerk vertrokken we uit zaal Witte Burg door de gelijknamige rijkeluiswijk (ook Gert Verhulst heeft hier zijn stulpje van 6,5 miljoen euro).

We doorkruisen natuurgebied Doornpanne, dat samen met De Hoge Blekker en De Schipgatduinen een 240 ha groot duinmassief vormt. Het gebied omvat uiteenlopende duintypes, van stuifduinen en duingraslanden tot dichtbegroeide pannen en gefixeerde binnenduinen. Er rond situeert zich een gordel van stuifduinen met onder andere de Hoge Blekker. De Doornpanne is sinds 1975 een beschermd landschap.

We klimmen overlangs de "Hoge Blekker", met zijn 33 meter de hoogste duin van de hele Belgische kust. Het was een baken voor de zeelui die al van ver zijn witte kruin zagen blinken ('blekken' in het plaatselijke dialect). De Hoge Blekker is een stuifduin die zich sinds de zestiende eeuw gestadig in oostelijke richting verplaatste en zo ruim één kilometer aflegde maar eind negentiende eeuw werd zijn wandeldrift aan banden gelegd door beplanting met helm en kruipwilg.

We steken de Zeelaan over en doorkruisen een bosje naar de Helvetiastraat, waar in Basisschool De Ark een rustpost was ingericht.
Langs camping Bloemenduin trekken we nu door Koksijde en Oostduinkerke en komen onder andere voorbij de opvallende Onze Lieve Vrouw Ter Duinen kerk. Het grondplan heeft de vorm van een kokkel en refereert daarmee naar de oorsprong van de naam van de badplaats: Koks zou van kokkel afkomstig zijn en ijde betekent inham. Het stalen dak heeft de vorm van twee golven die tegen elkaar botsen met daarop een kruisdragende sfeer.

Even later steken we de Koninklijke Baan met zijn beruchte kusttram over en wandelden naar de zeedijk voor een kilometertje langs het strand tot aan het Zouavenplein waar we het Gedenkteken voor de gesneuvelde Zoeaven opmerken. Zoeaven zijn Franse koloniale infanteristen uit Noord-Afrika, die tijdens de Eerste Wereldoorlog een belangrijke bijdrage leverden aan de geallieerde oorlogsinspanningen.

Hier gaan we terug landinwaarts en keren door enkele straten met de hier typische maar aantrekkelijke huisjes terug naar de Hoge Blekker, die we nogmaals oversteken voor een tweede pauze in Basisschool De Ark.

Door een bosje en langs de sportterreinen aan de Zeelaan steken we door naar de Houtsaegherlaan N396 voor een passage door het domein van Hotelschool Koksijde. De school ontstond in vakantieoord 'De Mijn' in Koksijde-Dorp. Het werd een instituut met Europese reputatie en een resem Michelinsterren onder de afgestudeerden.

We wandelen verder door Koksijde-Dorp en langs de Sint Pieterskerk om na het dorpsgedeelte van deze wandeling de rust van het polderlandschap achter Vliegbasis Koksijde op te zoeken.
Ter hoogte van de Peerdehoek steken we weer de N396 over en keren door rustige straten terug naar de Sint-Niklaaskerk en de Witte Burg waar we deze gevarieerde wandeling afsluiten.