Tid  4 timer 37 minutter

Optaget december 2016

5,4

Vist 595 gange, downloadet 18 gange

tæt på Els Ibarsos, Valencia (España)

ELS IBARSOS - CAMÍ DELS IBARSOS A LA SERRA D'EN GALCERAN / CAMÍ DEL MAS D'EN COLL - MAS DE BASSERO - LA CASETA - BARRANC DEL COVARXO - MAS D'EN COLL - CASA DEL NANO - MAS D'ANTONIO EL REGALLERO - MAS DE BENJAMÍN EL REGALLERO - BARRANC DE LA MANSA - MAS DE MIRALLES - CAMÍ REIAL DE CASTELLÓ A LA SERRA D'EN GALCERAN - MAS DEL SOL DE L'ASE - MAS DE PIQUETA / CASA DE JOAQUINA - CASA DE JOSÉ FERNANDO - FONT DITXÓS - LA SERRA D'EN GALCERAN - CARRETERA CV-155 / CAMÍ DE LA SERRA D'EN GALCERAN A BENASSAL - PEIRÓ DE SANT MARC - COLL DE LA BANDERETA / COLL DE MORELLA - CAMÍ DE LA SERRA D'EN GALCERAN A ATZENETA DEL MAESTRAT - CASA DE COLAU - FONT DEL MAS D'AGUT - MAS D'AGUT - MAS DE LA MARINA - ALJUB DE LA MARINA - CARRETERA CV-15 - MAS DE LA BODEGA - ELS IBARSOS

La ruta s'inicia a l'encreuament de l'avinguda de Castelló amb el camí dels Ibarsos a la Serra d'en Galceran, o camí del mas d'en Coll. Des d'allà eixim per una via asfaltada i passem a la vora d'uns contenidors de residus inerts. En havent-los deixat enrere, abandonem l'asfalt i continuem la seguida del camí que portàvem per ferm de terra. Comença ara una breu pujada que ens duu d'immediat als edificis ramaders del mas de Bassero.

El sobrepassem i, just després, girem a l'esquerra, a l'altura de la Caseta, i una altra vegada a l'esquerra, per a anar a buscar una xicoteta depressió del terreny que. A continuació, tombem a la dreta per a començar a guanyar altura.

Se'ns presenta un tram un poc emboscat al camí del mas d'en Coll i, en tornar a obrir-se l'entorn, hem d'abandonar la pista i prendre una senda que naix tot just davant nostre. El terreny és pedregós i la pujada, a estones, dura, però les vistes són agraïdes si ens girem al nostre darrere: el pla dels Ibarsos se'ns descobreix preciós, coronat al fons amb el cim del Penyagolosa. La sendera no és gens perdedora, tot i ser una mica estreta en algun tram.

En havent passat uns vint minuts apleguem a una pista on, primer, tombarem a la dreta i, a continuació, a l'esquerra per a seguir guanyant altura. Aquesta pista ens duria directament al mas d'en Coll, però nosaltres l'abandonem uns metres més enllà, en havent ultrapassat un camp de conreu tancat amb uns ribassos de pedra seca.

En un revolt és on naix un nou sender, més còmode que l'anterior, que ens mena cap al nord per dalt de la dita pista fins que, a tocar del barranc del Covarxo, s'accentua una lleu pèrdua d'altura i ens retrobem amb la pista, que ara seguirem cap a l'esquerra.

Creuem el barranc del Covarxo, passem per sota d'un corral i, tot seguit, trenquem a mà esquerra per un camí ben marcat que ascendeix cap al mas d'en Coll. Poc abans d'arribar-hi, però, el camí s'acaba i es transforma novament en senda; una senda preciosa empedrada i tancada per parets de pedra seca, molt humida.

Fem cap, primer, a la bassa d'en Coll i, després, a la masia del mateix nom, on fruim d'uns minuts de descans. És a destacar d'aquesta pagesia un rellotge de Sol de l'any 1892, pintat a una de les parets de les cases.

Travessem el mas d'en Coll, enclavat en plena serra d'en Galceran i, en deixar-lo enrere, trobem dos cruïlles prou seguides. En la primera anirem recte, pel camí que portàvem, és a dir, el dels Ibarsos a la Serra d'en Galceran. En la segona, també continuarem per aquest camí, però ara tot prenent la via de la dreta, ja que la de l'esquerra ens portaria al mas de la Regallera. Ara veurem a mà dreta, per baix, el mas del figueral d'en Polo.

Transcorreguts uns minuts passem per un nou encreuament, en el qual hem de continuar recte. Uns metres més enllà, tombem a l'esquerra i comencem a perdre altura per a trobar un xicotet fondal. A la nostra dreta ja veiem la casa del Nano, el mas dels Regallers i el mas de Miralles.

En començar a guanyar altura, ens apartem un moment del camí dels Ibarsos a la Serra d'en Galceran per tal de fer una ullada a la casa del Nano, que queda a pocs metres de nosaltres. Un cop l'hem visitada, ens reincoporem al Camí i, tot just després de girar un revolt, veiem ja el mas dels Regallers, concretament el d'Antonio el Regallero. Si ens fixem, a la nostra esquerra, veurem les ruïnes del del Bollo.

En un parell de minuts apleguem al mas d'Antonio el Regallero i, pocs metres més endavant, a l'altra banda de camí, se'ns presenta el de Benjamín el Regallero.

Als pocs segons de deixar-lo enrere, eixim a un encreuament. Ací hem de girar cap a la dreta, tot creuant el barranc de la Mansa, per tal d'anar a buscar el mas de Miralles, al qual arribem en menys de cinc minuts.

Just després de sobrepassar-lo hi ha una cruïlla en la qual girem cap a l'esquerra. Ací mor el camí dels Ibarsos a la Serra d'en Galceran, que s'incorpora al camí reial de Castelló a la Serra d'en Galceran.

Vorejant l'imponent i profund barranc del Toll, en deu minuts arribem a les ruïnes del mas del Sol de l'Ase, des d'on, per primera vegada en tota l'excursió, podrem veure la localitat de la Serra d'en Galceran.

En paral·lel al barranc del Toll, el camí reial de Castelló a la Serra d'en Galceran ens duu al mas de Piqueta, o casa de Joaquina. Ultrapassat aquest, a la dreta veiem el mas del Toll. Més endavant, una caseta el nom de la qual desconeixem també ens queda a aquesta vora.

Just després de passar a l'altre costat de barranc d'una sénia situada a la vora d'una antiga fàbrica de teules, creuem el barranc del Toll a l'altura de la casa de José Fernando.

A partir d'aquest punt, comença la darrera ascensió cap al poble de la Serra d'en Galceran, sota l'atenta mirada del tossal de la Vila, muntanya senyera del terme municipal, i entre el mas de les Figueres i el Cambrel. Ja pocs metres abans d'entrar-hi al nucli urbà, la font Ditxós se'ns descobreix a la vora del camí.

Al remat, fem cap a la carretera CV-155 i ens endinsem pels carrers del poble. Ens apropem a contemplar la façana de la seua Església parroquial, dedicada a sant Bertomeu, i, retornem a la CV-155 per a creuar la Serra d'en Galceran en direcció als Rossildos.

Eixim del poble per la font pública inaugurada l'any 1935 i resseguim el traçat de la carretera, sense abandonar-la, fins a arribar, en uns vint-i-cinc minuts, al peiró de sant Marc, situat a tocar del coll de la Bandereta, o coll de Morella, a uns 800 msnm. Hem d'estar a l'aguait, ja que el Peiró queda a la nostra dreta i ens pot passar fàcilment desapercebut des de la CV-155.

En el revolt següent, abandonem la carretera, que es correspon amb el camí de la serra d'en Galceran a Benassal, per a agafar la pista central de les tres que arranquen des d'eixe punt. Si la CV-155 està superposada al camí de Benassal, la via per on ara anem a transitar és la que unia la Serra d'en Galceran amb Atzeneta del Maestrat.

Al principi encara guanyem un poc d'altura però, poc després de passar per una caseta de pedra seca de grans dimensions, comencem a descendir, ja que ens separen més de 600 metres de desnivell respecte dels Ibarsos. Just després d'aquesta caseta hi ha una cruïlla, en la qual continuarem recte.

Pocs metres més endavant, en girar un revolt, arribem a la modesta casa de Colau, edifici de reduïdes dimensions. Continuem baixant per un camí ben marcat i còmode, tot deixant a la nostra dreta la roca del Soldat i les seues pedreres, a l'altra banda de barrancada. A l'esquerra, ens queda el vessant oest del tossal de la Vila.

Uns quinze minuts més endavant pel camí de la Serra d'en Galceran a Atzeneta del Maestrat, ens apareix allà lluny el mas d'Agut. Aleshores no tardem ni cinc minuts per fer-hi cap, en havent passat primer per la seua Font.

Just després de sobrepassar-lo, en l'encreuament, hem d'anar recte. També anirem recte en les dues cruïlles següents, les quals trobem en un interval d'uns vint minuts.

Després de la darrera, divisem a tocar nostre el mas de la Marina. L'envoltem i visitem el seu interessant aljub, a l'altra banda de camí.

En aquest punt abandonem el camí de la Serra d'en Galceran a Atzeneta del Maestrat per a baixar en direcció a la CV-15, l'antiga carretera de la Pobla Tornesa a Albocàsser. La seguim, amb precaució, durant uns 20 minuts. Finalment passem a tocar del mas de la Bodega i ja arribem novament als Ibarsos, on donem per acabada l'excursió.

NOTA IMPORTANT: Per un problema amb el track de la ruta, els punts d'interés marcats des del coll de la Bandereta / coll de Morella no es visualitzen.

Lake

Bassa d'en Coll

Bassot

Mas d'Antonio el Regallero (mas dels Regallers)