-12 m
5,2

Vist 1904 gange, downloadet 60 gange

tæt på Sint-Lodewijk, Flanders (Belgique)

Via landelijke (asfalt)wegen en landbouwwegen en trage wegen stappen we op een gedeelte van het St.- Lodewijkpad naar  de Gavers (Harelbeke - Deerlijk). We trekken rond het Gavermeer in tegenwijzerzin naar het het cafetaria (elke dag open). Via de zuidkant met het bezoekerscentrum en de Koutermolen trekken we  naar het kanaal Kortrijk-Bossuit richting St.-Lodewijk. 0p het einde beklimmen (!) we, langs het Trompepad, nog twee bergen (?): de Olieberg en de Wulfsberg (50 m). Het Banhoutbos op de zuidflank van de Wulfsberg is privé.
Kerkwegels, een automatisch veekruispunt (uniek) en wel een paar korte stukken rijweg waar het even opletten is.
Het Gavermeer werd kunstmatig aangelegd tijdens de grondwinning voor de snelweg. Nu is het waterreservoir dat op peil gehouden wordt met water van het kanaal Kortrijk-Bossuit. Een waterzuiveringsstation in de buurt is er op aangesloten. Er is waterrecreatie, natuurbeheer en een bezoekerscentrum. Tocht voor Midweekstappen.be Begeleiding Roland Vansteelandt.

Vis mere external

De Gavers cafetaria

elke dag open

Deerlijk-sint-lodewijk

Paneel wandelkaarten achter de kerk. parking, café.

koeiendoorsteek

Automatische poort op kerkwegel, geeft doorgang aan wandelaars en barriere aan melkvee op weg naar melkstal. Uniek.

Wulfsberg 50 m

Panorama tot aan de rand van de Scheldevallei

1 kommentarer

• Foto af Rosteel-Midweekstappen

Rosteel-Midweekstappen 08-10-2013

Uniek kruispunt. Een privépad met publieke doorgang voor voetgangers en fietsers. Aan de ene kant een weide met melkvee aan de andere kant de boerderij met de permanente automatische melkinstallatie. Koeien in de weide gaan zich automatisch laten melken en komen terug grazen in de weide. Het pad is normaal versperd voor weggebruikers en de weidetoegangen staan open. Een wandelaar komt af. Een detectieoog stelt de installatie in werking. De weidepoorten zakken en gaan dicht en de wegversperring gaat omhoog voor vrije doorgang op het pad. Na doorgang van de stapper start de installatie opnieuw om het pad te versperren en de weidepoorten op te trekken om te openen. Uitvinding van de landbouwer, kostprijs realisatie 20.000 euro. https://nl.wikiloc.com/routes-wandelen/deerlijk-sint-lodewijk-harelbeke-de-gavers-21-km-5397518/photo-2825954