3,9
7,8

Vist 1181 gange, downloadet 9 gange

tæt på Monte de los Santos, Valencia (España)

Ahir, 26 de gener, el meu amic Ignaci i jo, hem fet un recorregut a peu pel terme de Sueca. Primer de tot a la Muntanyeta del Sants de la Pedra, coronada al caramull per l’ermita dels Sants, l’advocaciò de Sant Abdó i Sant Senén patrons dels llauradors. Ermita, que per cert, va a ser el lloc del meu casamanet amb la meua dona.
Hem visitat l’ullal de Baldoví, el de major superficie del Parc Natural de l’Abufera i el que millor conserva les característiques més idònies per a la preservació i regeneració de les biocenosis que caracteritzen aquests ambients. L’ullal está catalogat dintre del Pla Especial com a Zona de Protecció especial Ecológica. Tot el conjunt format per les aigües, la vegetació de ribera i aquàtica i la fauna li donen un valor medioambiental i paisatgístic del més rellevants.
Arribem als canos de la séquia Major de Sueca, el punt on les aigües del Xúquer es desvien artificialment per atorgar partida de naixement a les séquias del terme de Sueca. El punt de recollida de les aigües es produeix per un canal conegut com Ría. Per aquest conducte regulat amb comportes, prenen el cabal les séquies Major de Sueca i de Múzquiz, a partir dels seus corresponents canos – el punt de presa d’aigües o distribució hídrica. El nivel que assoleix l’aigua del Xúquer en aquest punt es posible gràcies a l’assut de Sueca. Que es construí a finales del segle XV mercé a un privilegi que atorgá el rei Alfons V l’any 1457 que permitia extraure aigua del riu per atendre les terres de Sueca i pobles del voltant. L’assut actual fou construit sobre un altre més vell i petit anomenat assut de la Vila i Honor de Corbera que porta aigües a Llaurí, Corbera, Riola, Fortaleny y Polinya. Continuem la ruta fins al assut de Cullera.
Com no podía ser d’una altra manera, i estant en una zona on es cultiva arròs, arribem a casa on ens espera una bona paella feta per la meua sogra.