xibiloc

2,6
5,1

Vist 1432 gange, downloadet 104 gange

tæt på El Brull, Catalunya (España)

Ruta des de Collformic fins al Matagalls, passant per la Creu dels Carlins, la Carena dels Roures, el Pla de la Barraca, el Turó Gros, i el Coll de Llops a l'anada, i pel Pla de les Saleres Velles, el Coll de la Font, el Pla del Ginebre, el Coll Saprunera, i el Pla dels Cincsous a la tornada.

La ruta comença a l'aparcament de Collformic, que es fa petit si l'excursió es fa un diumenge al dematí. Just davant del restaurant Coll Formic, i havent creuat la carretera, el primer que se troba són cartells informatius sobre la topografia, les rutes i la fauna de la zona. Al costat dels cartells, una fita amb les marques blanques i vermelles del GR indica la direcció del Matagalls; aquestes fites es trobaran constantment durant la ruta, i seran els punts de referència. Abans d'iniciar pròpiament el recorregut, encara es troba la Creu dels Carlins, una creu en homenatge a víctimes dels carlins al segle XIX. El primer tram, que s'enfila de seguida i sembla que vulgui desmoralitzar, és la Carena dels Roures, on unes vaques pasturen tranquil·lament, i des d'on s'observa la silueta del Turó Gros abans que el sol faci acte de presència. En arribar a la pista que porta al cim del Turó d'en Bessa, cal estar atents a seguir les indicacions del Matagalls i dirigir-se cap al Pla de la Barraca. Des d'aquest punt, ara ja seguint un recorregut molt més assequible, s'obtenen bones vistes del Turó d'en Bessa i del Montseny en general. Més endavant, deixant enrere el Turó del Pla de la Barraca, el camí torna a enfilar-se cap al Turó Gros. A l'esquerra sorprèn un petit bosc aïllat enmig del paisatge pelat, i mirant enrere es pot tornar a gaudir d'una bona vista del Turó d'en Bessa i el Turó del Pla de la Barraca. En arribar al Turó Gros, s'observa el Sot de les Salleres i, per primer cop, el Matagalls. Tenint l'objectiu a la vista, doncs, s'avança suaument en direcció al Coll de Llops i, a partir d'aquí, s'emprèn l'última pujada fins al cim del Matagalls, veient la Creu cada cop més a prop. A dalt, en aquest cas amb fortes ràfegues de vent, s'observa la làpida commemorativa del Pare Claret als peus de la Creu, però sobretot s'observen les magnífiques vistes del Montseny i el poble de Viladrau.

Després de reposar una estona, s'inicia la tornada prenent la direcció de Sant Segimon, que ara seguirà fites amb marques blanques i grogues. Amb un paisatge verd, un recorregut molt suau, i una temperatura de tardor ideal, aquest tram és una recompensa increïble. Passant pel Pla de les Saleres Velles, de seguida s'observa el Coll de la Font i, altre cop i a la llunyania, el Turó d'en Bessa. La ruta continua sent molt suau a través del Coll de la Font i recorrent el Pla del Ginebre, farcit de ginebres i d'arbres i arbustos que pinten l'entorn de colors de tardor. Avançant pel camí que no té pèrdua, s'arriba al Coll Saprunera, governat per un grèvol gegant. En aquest punt cal anar amb molt de compte de no equivocar-se de camí: si se seguís recte, es prendria la direcció del Turó de Sant Segimon i, més endavant, s'arribaria al Santuari de Sant Segimon; en aquest cas, però, i per no fer massa volta, cal desviar-se de seguida cap a l'esquerra (a la foto, que s'ha fet mirant enrere, s'observa darrere el cartell el camí pel qual s'ha vingut, a l'esquerra, i el corriol que cal prendre, a la dreta). Continuant pel corriol i tornant a enganxar la pista forestal, es travessa el Serrat Vaquer i s'arriba fins al Torrent dels Rentadors, en una zona on s'hi troba un faig immens i majestuós. Creuant el torrent, la pista arriba fins al Pla dels Cincsous, i des d'aquest punt i més endavant, les vistes de la Plana de Vic són fantàstiques. Finalment, i acabant d'envoltar el Turó d'en Bessa, es torna a trobar part del camí d'anada, concretament allà on s'ha acabat la Carena dels Roures. Desfent el mateix camí, doncs, es retorna per fi a l'aparcament on s'ha iniciat el recorregut.

Es tracta d'una ruta assequible i molt ben senyalitzada, amb una baixada per una ruta més llarga però força més suau. En tot el recorregut hi ha tres pujades més o menys fortes, la primera de les quals pot sorprendre perquè no hi ha cap tram planer abans. El recorregut no presenta gairebé ni una ombra que no sigui projectada per les mateixes muntanyes, de manera que cal protegir-se bé del sol depenent de l'època de l'any. Les vistes recompensen de lluny l'esforç, i el camí de tornada és especialment recomanable.
Aparcament
Cartells informatius
Creu dels Carlins
Vaques a la Carena dels Roures
Silueta del Turó Gros
Vista del Turó d'en Bessa i del Montseny des del Pla de la Barraca
Petit bosc aïllat
Vista del Turó d'en Bessa (al fons) i del Turó del Pla de la Barraca (més a prop)