JAMRO

Optaget

august 2022

Send til din GPS

Download ruter fra Wikiloc direkte til din Garmin, Apple Watch eller Suunto.

Køb Wikiloc Premium Opgrader for at fjerne reklamer
Send til din GPS Send til din GPS
Vær den første til at klappe
Del

Vist 36 gange, downloadet 1 gange

tæt på Bordes d'Envalira, Canillo (Andorra)

Ascensió de dificultat baixa-mitjana (a l’estiu) a 2 cims bessons amb molt bona panoràmica i situats damunt les pistes d’esquí de Pas de la Casa, a la carena fronterera entre Andorra i França. De fet ni els mapes de diferents editorials es posen d’acord en quin es quin i tot plegat crea una certa confusió.

He optat per adoptar la versió oficial andorrana i anomenar segons el seu criteri els cims.
El primer cim que hem pujat seria el Pic d’Envalira que és el més baix dels dos amb 2.818 m. i és el situat més al N i que guaita més directament sobre el Pas de la Casa. El segon cim, més alt i situat al SO del primer, seria el Pic Negre d’Envalira (2.823 m. ) segons la cartografia andorrana i francesa. Cal dir que en els mapes de l’Alpina i de l’ICGC els cims estan anomenats a l’inversa. Dit això només destacar que si feu el repte dels 100 cims el que es considera dins el llistat com a Pic Negre d’Envalira és el més alt, tal com ho consideren els andorrans.
Un senyor andorrà que vàrem trobar fent els cims ens va dir que simplement tot era Pic Negre d’Envalira, i un era la punta nord i l’altre la punta sud...agafeu-ho com volgueu però recomanable pujar els dos cims donada la seva proximitat i fàcil accés.

Excursió:

Aparcarem el cotxe en un petit aparcament situat en el primer revolt pronunciat pujant del Pas de la Casa cap el port d’Envalira, si no trobeu lloc feu el revolt i al costat de la carretera també tindreu llocs per aparcar.

Iniciem la caminada per una pista i passant sota uns remuntadors de les pistes, anirem pujant després direcció SSE acostant-nos a la vall del riu Arieja sense baixar-hi i deixant a la dreta un sender que porta al llac de les Abelletes que no es veu des d’aquí. Anem pujant per la pista i sota els darrers remuntadors. La pujada és fa més dreturera i deixarem la pista per un sender a l’esquerra (senyals grogues i algunes blaves) que anirà enfilant-se en direcció al promiment i proper Pic de les Abelletes on hi ha alguna via ferrada (trobarem cartell sobre les vies ferrades). El camí es fica en una zona de grans blocs i tartera i va remuntant amb un traçat sense pèrdua fins un coll (coll dels Isards segons mapa Alpina). Des d’aquest coll podríem anar per la carena fins el proper Pic de les Abelletes que tenim a l’esquerra (NE).

Travessem el coll i perdem uns pocs metres de desnivell per a tornar a remuntar de seguida i acabar de pujar fins el coll dels Isards o port de Font Negra (2.654 m.). En ser al coll tenim uns prats i pendent suaus i si mirem cap al sud veiem el proper estany de les Passaderes o de Fontnegra

Ja hem fet la part més dura de l’ascensió, ara hem d’acabar de remuntar primer direcció O, després NO, pel suau vessant herbós i carener passant per un tram força panoràmic sobre el pas de la Casa i acabant de pujar fins situar-nos al collet entre els dos cims. En el nostre cas primer vam atènyer el de la dreta que és el Pic d’Envalira (2.815 m) amb una gran fita de pedres i des d’on la panoràmica és més sobre el costat del pas de la Casa i des d’on podem contemplar la piràmide del pic Negre d’Envalira a on ens dirigirem tot seguit. Retornem fins el collet i ara seguim el senderó que ens porta al cim del Pic Negre d’Envalira (2.823 m.) i inclòs en el llistat dels 100 cims de la FEEC.

Al cim també hi ha una fita amb pedres i veiem el contrast entre la seva cara nord, molt escarpada i que guaita sobre la zona de Gran Valira-pas de la Casa i Grau Roig , i la seva vessant sud de pendent suau i de fàcil accés que guaita sobre la propera Portella Blanca pas fronterer on conflueixen 3 estats; Andorra, França i Espanya.

La panoràmica des d’aquest cim és molt extensa i es complementa amb la del cim que ja hem pujat, com ha referència us recomano visiteu el blog; https://senderismeentren.cat/2017/07/10/el-pic-negre-denvalira-un-100-cims-oscil%C2%B7lant/ per 2 motius, l’anàlisi interessant sobre els cims d’Envalira i també per a que pogueu veure la panoràmica 360º des cim del Pic Negre d’Envalira.

De Sud a oest veiem; La Portella Blanca més propera i darrere seu la Tosseta de l’Esquella, després la vall del la Llosa i en la llunyania el Pedraforca a la dreta la punxa del Costa Cabirolera i el Vulturó de la serra del Cadí, Tossal de la Muga, Tossa Plana de Lles, i més llunyans el Pic de Setut, Monturull, Perafita, la Menera (proper a nosaltres seguint la carena), a la seva dreta, el Montmalús, el Pic de Pessons.
D’oest a nord; el Pic d’Ensagents, Alt del Griu, Alt de Cubil, més llunyans i al fons, anant cap a nord; el Comapedrosa, Medecorba, Casamanya, Pica d’Estats, Montcalm, Tristaina, l’Estanyó, Pic de la Cabaneta, Pic de la Serrera, coma de les Varilles, Coume d’Enfer, port d’Envalira.
De Nord a Est; Tossa de Sicaró, la Cabaneta, Roc Meler, Pic de Nérassol, Pic d’Envalira, Pic d’Auriol, Puigpedrós de Lanós, Puigperic, Pica del Carlit, Fontnegra.

D’est a sud; en la llunyania el Bastiments, Puigmal, i propers Puigpedrós, pics d’Engorgs.

Després de gaudir amb la panoràmica només cal desfer el camí fins el coll dels Isards i retornar per on hem vingut només que ens desviarem per un tram sense camí definit però de bon fer que ens acostarà al bonic estany de les Abelletes, on ens refrescarem i després agafarem un camí ample que s’unirà al que hem fet de pujada i acabarem de baixar fins l’aparcament.