9,4

Vist 2048 gange, downloadet 54 gange

tæt på Montblanc, Catalunya (España)

RUTA 3: 38 Kilòmetres

Desnivell acumulat de pujada: 1125 m

Temps: De 3 a 5 hores

Dificultat: alta

Punts d’aigua: Ermita de Sant Joan, Mola dels Quatre Termes (no sempre baixa aigua), font de Serè, font de la Cua de Cavall, font del Racó de la Solana (Aquestes tres darreres al barranc de la Vall).

INTRODUCCIÓ

Aquesta extraordinària ruta circular recorre les zones boscoses i de més altitud del terme municipal de Montblanc que corresponen als barrancs nord-est del massís de les muntanyes Prades, com el barranc de la Pasquala i el barranc de la Vall, espais tots ells d’elevat interès natural i excepcional bellesa paisatgística. El recorregut és exigent i requereix un nivell físic i tècnic alt, ja que ens trobem amb rampes de fins el 22% de pendent, i nombrosos senders tant en sentit ascendent com descendent. El punt culminant de la ruta és la Mola d’Estat o dels Quatre Termes (1130 m), espectacular mirador natural de les muntanyes de Prades, que juntament amb l’Ermita de Sant Joan o el llogarret dels Cogullons, esdevenen indrets d’interès natural i patrimonial del recorregut.

DESCRIPCIÓ

Km 0 (380 m). El recorregut s’inicia a l’aparcament del camp de futbol municipal de Montblanc i es dirigeix cap al nucli històric de la població de Montblanc per l’avinguda Manel Ribé, recorrent la muralla de Sant Jordi, el passeig Mossèn Martí Alanis i arribant al Santuari de la Serra, on a mà dreta, agafem un camí que ens porta al Mas de Carlons, fins que després d’una pujada enllacem amb el camí de les Tosses, on trobem les marques vermelles i blanques del GR. En aquest punt retornem de nou a la zona poliesportiva de Montblanc.
Km 5 (392 m). De la zona poliesportiva ens dirigim cap el barranc de la Pasquala pel camí del Reboll deixant enrere les darreres cases de la població entre conreus de vinyes i d’olivers. El camí s’enfila cap el bosc ràpidament i de forma exigent, tot fent algun revolt fins a situar-nos en una cruïlla de camins. Aquí trobem el camí de la Coma que ve del barranc de la Vall i, a la dreta el camí de la Pasquala, que és el que agafem nosaltres. Continuem l’ascensió per unes fortes rampes fins arribar a la següent bifurcació (Km 7) on deixem a mà esquerra el camí de la Pasquala i prenem a mà dreta el camí de Sant Joan, coincidint amb un petit descans que ens anirà bé per recuperar-nos. Continuem pujant fent diversos revolts fins arribar finalment al primer punt d’interès de la ruta, l’ermita de Sant Joan (Km 10, 720 m), ermita excavada sobre gresos vermells i bell mirador de Montblanc i la Conca de Barberà.

Km 10 (730 m). Una vegada deixem l’ermita pel mateix camí que hem arribat, a pocs metres, agafem un petit sender que surt a mà dreta del camí anterior i s’endinsa al bosc, entre pins, pujant suaument i esdevenint força tècnic. A la part final del sender hem de baixar de la bicicleta ja que la pendent i el terreny no el fan pedalable. El sender surt en un camí que es troba al bell mig d’un dels nombrosos tallafocs dels plans de Sant Joan. Pugem pel camí que es va endurint per la mateixa ascensió i per les nombroses pedres que hi ha, fins a trobar-nos amb un nou sender a mà esquerra que deixa el tallafocs i està marcat amb les senyals del GR (Km 14, 1010 m).

Km 14 (1010 m). Agafem aquest sender que fa diverses pujades i baixades entre pins, travessa un camí, i finalment surt a un altre camí que va del poble de Rojals a la Pena, i que ens porta ràpidament al coll de la Creu de l’Ardit on hi trobem de nou un tallafocs. En aquest coll tornem a agafar de nou un sender amb poques pendents però força tècnic, seguint les marques del GR, que discorre entre boscos d’alzina per la capçalera del barranc de l’Argentada fins a sortir al coll de la Mola (km 16, 1040 m). Aquí agafem el camí que ve de Rojals i es dirigeix cap el Clot del Llop i la Mola dels Quatre Termes. Després d’uns 4 km de suau ascensió amb algun tram més exigent, arribem al punt culminant de la ruta, la Mola dels Quatre Termes (km 20, 1130 m), excepcional mirador de la vall del Brugent i l’altiplà dels Motllats, i indret de llarga tradició excursionista.

Km 20 (1130 m). De la Mola dels Quatre Termes agafem de nou, aproximadament per un quilòmetre, el mateix camí pel qual hem vingut en direcció al poble de Rojals, fins a arribar al Clot del Llop, on a mà dreta entrem a un camí de baixada seguint les marques del GR que ràpidament ens porta al llogarret dels Cogullons on a la part més alta del turó hi podem distingir el refugi excursionista del mateix nom. Abans d’arribar a les cases enrunades del llogarret, agafem a mà esquerra un sender molt tècnic que primer travessa unes grans lloses de gresos vermells i ràpidament s’endinsa al bosc, seguint les marques del GR. El sender ens porta de nou al coll de la Mola on prèviament havíem arribat venint del Coll de la Creu de l’Ardit.
Km 24 (1040 m). Del Coll de la Mola, en aquest cas, agafem el camí que es dirigeix cap a Rojals fins que arribem a l’indret anomenat el corral de la Marieta, on deixem el camí que portem i ens endinsem de nou al bosc per un camí que surt a mà esquerra fins que arribem a un tallafocs. Fem pocs metres pel tallafocs seguint a mà esquerra fins a trobar un camí a mà dreta que comença a baixar esdevenint finalment un sender de baixada molt tècnic, amb algun esglaó que hem d’anar en compte, i que ens porta ràpidament fins al camí del Mas d’en Llort i en pocs metres ja veiem el mateix Mas (km 28, 860 m).

Km 28 (860 m). A l’alçada del Mas del Llort iniciem un llarg descens pel barranc de la Vall, amb excel•lents vistes sobre el mateix barranc i la serra de Miramar. El descens és llarg, amb alguna petita rampa exigent, i ens porta fins a una bifurcació on trobem de nou el camí de la Coma (km 34, 490 m). L’agafem a mà dreta i seguim baixant fins a creuar la riera de la Vall. D’aquí, amb un suau ascens, ens dirigim a l’ermita de Sant Josep, seguint les marques del GR, on finalment agafem el camí asfaltat que ens retorna de nou a la població de Montblanc i al punt d’inici del recorregut (km 38, 380 m).