Tid  22 timer 12 minutter

3,9
7,7

Vist 69 gange, downloadet 5 gange

tæt på Sūrāneh, Markazi (Iran)

بسم الله الرحمن الرحیم

⏱ساعت ۱۴:۳۰ : انتهای مسیر کوهپیمایی و اقامه نماز در امامزاده عبدالله
⏱ساعت ۱۷:۳۰ : انتهای برنامه قم

☘ توضیحات:
🏕قله شهباز با ارتفاع حدود ۳۴۰۰ متر از سطح دریا، واقع در رشته کوه و منطقه حفاظت شده راسوند شهرستان شازند استان مرکزی است. این قله مرتفع سالها به عنوان بام استان مرکزی شناخته می شد تا اینکه در سالهای اخیر با اعلام سازمان نقشه مشخص شد که قله دومیر بلندترین ارتفاع استان بوده و شهباز در جایگاه دوم قرار می گیرد. با این حال، قله ای زیبا و سر به فلک کشیده است که مناظر حیرت انگیزی را در خود جای داده و طبیعت بی نظیری دارد. قسمت غربی شهباز دارای پرتگاه‌های بسیار بلند، صخره‌ای و خشک است و دیواره‌های بلندی دارد ولی در قسمت شرقی دارای طبیعتی سر سبز و یخچالهای فصلی که تا تیر ماه می‌مانند.

🏕چهار مسیر برای صعود به این قله می توان در نظر گرفت، مسیر اول خط الراس شمال غربی قله است که از شهر شازند آغاز شده و با عبور از قلل برج و علیخانی به شهباز منتهی می گردد. مسیر دوم و سوم از روستای سورانه و امام زاده عبدالله آغاز می شود. در ادامه هنگام ورود به دره قیله (یا غوله) ادامه مسیر دره، از سمت شمال منتهی به قله گشته و مسیر جانپناه با خروج از دره به سمت جنوب، منتهی به جانپناه شهباز شده و در ادامه از یال و تیغه غربی به قله می رسد که سخت ترین نیز مسیر می باشد. آخرین مسیر نیز از اردوگاه باغیک (امیرکبیر) واقع در کوهپایه غربی قله آغاز شده و با اتصال به گردنه جنوبی بین قله شهباز و سرو، از خط الراس جنوبی به قله منتهی می گردد.

⛺️ برنامه پنجاه و نهم آفاق ، که با کوله کشی سنگین و شبمانی به یادماندنی در جانپناه همراه بود، صعود به قله شهباز از مسیر تیغه غربی بود که اتفاقا یکی از سخت ترین مسیر ها به شمار می رود. گرمای شدید هوا در ابتدای مسیر ، پس از دو ساعت پیمایش با بادی سرد و شدید در محل جانپناه جا به جا شد. در عین حال یکی از پنجره های فلزی جانپناه از جا در آمده بود! که موجب ورود باد سرد به درون جانپناه می شد. لذا همان ابتدای کار، با همت گروه اقدام به جاسازی و محکم کاری پنجره جانپناه کردیم. وضو در باد و نماز در تاریکی جانپناه حال و هوای خاصی داشت. شام و صبحانه دورهمی هم تجربه ای لذتبخش بود و جای باقی رفقا خالی.
صبح صعود اصلی، چهار نفر به سمت قله حرکت کردیم و با احتیاط زیاد مسیر سخت و سنگین صخره ای را تا قله پیمودیم اما در بازگشت ناچار مسیر ساده تری را انتخاب کرده و پایین آمدیم. برف ها و یخچال های باقی مانده در دره های این قله همچنان منبع تامین آب کوهنوردان بوده و منظره های زیبایی را نیز پدید آورده است. در بازگشت خود را از آویشن و گل کوهی طبیعی کوهستان بی نصیب نگذاشته و مدتی مشغول چیدن آنها شدیم. هرچند این تنها نصیب ما نبود و گرمای هوای ظهر در مسیر طولانی بازگشت چنان نصیبی به ما رساند که تقریبا هلاک شدیم! از طلاب عزیز حاضر در برنامه که سختی ها را تحمل کرده و دومین برنامه فصل گرم آفاق را به خوبی اجرا کردند کمال تشکر را داریم.

گروه کوهپیمایی حوزوی آفاق (یادبود شهید ابراهیم هادی) : @tollabekoohnavard ✅
دارای سرویس بهداشتی و مکان های مناسب برای چادر زدن مبدا مسیر کوهنوردی تا امامزاده جاده آسفالته است آب مناسب خوردن از چشمه قابل برداشت است
میشه بطری هم آب کرد نزدیک امامزاده است تنها منبع آب دائمی برای صعود به قله شهباز
مکانی برای استراحت
محل جدا شدن مسیر صعود از دره به سمت قله و مسیر جانپناه
پاکوبی که در بعضی نقاط واضح نیست ، دقت کنید اشتباه نرید
جانپناه شمالی ارتفاع 2800 متری وسعت بنا18 متر مربع تاریخ ساخت 1363 توسط هیئت کوهنوردی استان مرکزی جانپناه فاقد آب و دستشویی است. ساختار آن فلزی و یك طبقه می‌باشد و رنگ بدنه آن كه به مرور زمان رفته نارنجی است و گنجایش آن حداكثر 15 نفر می‌باشد.
دارای دست به سنگ فراوان و قسمت هایی صخره نوردی ، برخی قسمت ها نیاز به تغییر مسیر هست چون بالارفتن از تیغه خطرزیادی دارد